Researcher
Dr. phil. Sebastian Wenger | ||
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sebastian.wenger@igm-bosch.de |
Bachelor's degree in History and Art History at the University of Stuttgart, graduating in April 2013. Master's degree in ‘Modern and Contemporary History’ at the Eberhard Karls University of Tübingen, graduating in October 2015. From October 2015 to June 2019, doctoral fellow at the Robert Bosch Stiftung's Institute for the History of Medicine on the topic ‘Doctor - a profession that makes you ill? Workloads, health and illness of doctors in the late 19th and 20th centuries’. Doctorate to Dr phil. 2020.
Research associate at the IGM since October 2021.
Main areas of research:
- Social history of medicine
- Contemporary history of medicine
- History of medical professions
- History of institutional care
- Disability history/deaf history
- History of the persecution of the socially marginalised
- Gender history
- History of alternative medicine
Current projects
Traditional medicine in Germany: Definition of terms as a basis for Germany's positioning in the World Health Organisation's Traditional Medicine Strategy
In recognition of the importance of traditional medicine in various cultures around the world, the World Health Organisation (WHO) launched its Traditional Medicine Strategy back in the 1970s. This initiative aims to document and understand the practices of traditional medicine and find ways to integrate them into today's healthcare systems. In addition to preserving and respecting cultural traditions, traditional medicine is also the first or only means of healthcare for a large proportion of the population in many regions. Against the backdrop of the global challenges facing healthcare systems, the WHO has therefore emphasised that these cannot be solved with predominantly westernised biomedicine alone.Traditional medicine is defined by the WHO as ‘sum total of the knowledge, skill, and practices based on the theories, beliefs, and experiences indigenous to different cultures, whether explicable or not, used in the maintenance of health as well as in the prevention, diagnosis, improvement or treatment of physical and mental illness’. In Germany, the term traditional medicine is rarely if ever used. Two barriers in particular are recognisable here. Firstly, there is no definition of traditional medicine in Germany and secondly, despite the growing evidence base, there is still a generalised rejection of traditional methods in academic medicine. This project will therefore first systematically analyse how the term coined by the WHO can be defined for German-speaking countries. The aim is also to work out where the course has been set with regard to the term traditional medicine and why it has not been able to establish itself in the debate between conventional and complementary therapies. In a further step, the significance of traditional medicine for the medical system in Germany will be analysed. The aim of the project is to create the basis for positioning Germany in the WHO's Traditional Medicine Strategy and also to stimulate further work on implementing the integrative medicine called for by the WHO.
Monographien
„Arbeitsscheu“, „verwahrlost“, „gefährdet“: Zwangseinweisungen von als „asozial“ stigmatisierten Personen in die Arbeitslager der Stadt Stuttgart und der Gustav Werner Stiftung 1934-1959. Baden-Baden 2024.
Gewalterfahrungen von hörenden und gehörlosen Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen in der Paulinenpflege Winnenden von 1945 bis 1983, hg. v. Paulinenpflege Winnenden. München 2022.
Arzt – ein krank machender Beruf? – Arbeitsbelastungen, Gesundheit und Krankheit von Ärztinnen und Ärzten im ausgehenden 19. und 20. Jahrhundert. Stuttgart 2020.
Aufsätze und Artikel
Gewalterfahrungen von Jungen, männlichen Jugendlichen und Erwachsenen in Einrichtungen der Jugendhilfe, der Behindertenhilfe sowie in Psychiatrien, in 6. Männergesundheitsbericht [erscheint voraussichtlich 2025].
Ärztlicher Habitus und hegemoniale Männlichkeit. Der Einfluss hegemonialer Männlichkeitsleitbilder auf das Gesundheits- und Krankheitsverhalten von Ärztinnen und Ärzten im 20. Jahrhundert, in Männlichkeiten als Lebensweisen in Gegenwart und Geschichte, hg. v. Britta Hoffarth et al. Frankfurt am Main [erscheint im Februar 2025]
Paulinenpflege Winnenden. In: Heimkindheiten, URL: [https://www.leo-bw.de/themenmodul/heimkindheiten/einrichtungen/einrichtungen-der-behindertenhilfe/paulinenpflege-winnenden], Stand: 21.02.2022.
„[E]in bis’chen Hunger und ein paar Streiche“. Der Umgang mit gehörlosen Jugendlichen in der Gewerblichen Berufsschule für Gehörlose der Paulinenpflege Winnenden (1945-1980), in: Medizin, Gesellschaft und Geschichte 39 (2021), S. 93-126.
Wenn der Beruf krank macht. In: Deutsches Ärzteblatt 117 (2020), S. 1802-1803.
Warum Ärztinnen und Ärzte nicht krank sein dürfen. In: Hamburger Ärzteblatt 74/11 (2020), S. 36-37.
Rezensionen und Tagungsberichte
Rezension von: Nora Wohlfarth: Barrierefreiheit im Archiv. Der Zugang zu Archivgut am Beispiel gehörloser Nutzer*innen. Stuttgart 2023, S. 550-553.
Männlichkeiten zwischen Kulturen (Arbeitskreis für interdisziplinäre Männer- und Geschlechterforschung – Kultur-, Geschichts- und Sozialwissenschaften in Stuttgart vom 01. bis 03. Juni 2017).